Regisztrálj69461regisztrált tag
HírekVissza
Tedd le a telód és mozdulj! Avagy, csinálj időt az edzésre JOMO-val!

Naponta hányszor veszed kezedbe a mobilod, hogy csekkold az értesítéseidet? Próbáld ki a JOMO-t, és máris lesz a helye az életedben az edzésnek.

Az utóbbi években ütötte fel fejét a FOMO-jelenség (fear of missing out), ami magyarra fordítva annyit jelent: félelem a lemaradástól. Miről ismerheted fel, hogy te is a csapdájába estél? Például arról, hogy igyekszel folyton online lenni, gyakran posztolsz arról, hogy hol vagy, mit csinálsz és mások életét is nyomon követed – méghozzá alaposan. Amikor pedig éppen nincs saját alapanyagod, azonnal elkedvetlenedsz, azt érzed, az életed üres és silány az ismerőseidéhez képest. Csak hogy így éppen a lényeg vész el: a valódi, magadra fordítható idő, amikor tényleg megéled azt, ami történik veled.

 

Digitális önmegtartóztatás

No de aztán, ahogy ez lenni szokott, mikor egy jelenség elhatalmasodik, jött az ellenkezdeményezés is. A JOMO (joy of missing out) – vagyis az öröm, hogy kimaradsz. Annak könnyedsége, hogy igenis, néha te is mellőzhető vagy. Nem kell este 9-kor is a facebookon lógnod és lájkokra vadásznod ahhoz, hogy értékesnek érezd magad. A dititális detox egy formája. Lemondhatsz a cukorról, az alkoholról, a kávéról, de lehetsz önmegtartóztatóbb az digitális szokásaid terén is. Ehhez először is az kell, hogy értékeld azt az időt, amit önmagaddal tölthetsz. Hogy megtanulj a saját áramlásodban lenni a virtuális információ-cunami helyett. Hiszen az is csak rajtad múlik, hogy töltöd meg az „üres perceket”, a felszabaduló időt. Amikor a FOMO rabja vagy, a figyelmed folyton kívülre irányul, a JOMO viszont arra tanít, hogyan figyelj magadra, magadba. Ráadásul, ha nem tudsz lekattanni a FOMO-ról, egyre dekoncentráltabbá válsz és sokat veszítesz a produktivitásodból is. (Gyönyörű példa erre, mikor valaki az otthoni edzés közben sem bírja ki, hogy nem csekkolja párszor a facebookot – ezzel alaposan megtörve a tréninget és kockára téve a hatékonyságát.)

 

Túl sok a jóból

Szuper, ha hazafelé a metrón, vagy a buszon megnézel pár edzésvideót, de azért lássuk be, ettől nem lesz feszesebb a feneked, ahogy a kecód sem lesz rendezettebb, ha skandináv dizájnerek instáját lapozgatod naphosszat. Eredmény akkor lesz, ha akcióba lendülsz.

És ha még ez sem lenne elég ahhoz, hogy bizalmat szavazz a JOMO-nak, egy 2018-as kutatás szerint naponta átlagosan harmincszor pillantunk rá a telefonunkra (a 18-24 év között korosztály még ennél is sokkal többször). Viszont ha tudatosan eldöntöd, hogy ezt csak bizonyos időközönként teszed, nem csak hatékonyabb leszel, de máris kitermeled azt a fél órát (vagy többet) az otthoni edzésre.

 

Íme pár trükk, hogy könnyedén válts JOMO-ra:

  • Kapcsold ki az értesítéseket a mobilodon, és jelölj ki olyan idősávokat a napodban, amikor nem vagy online elérhető.
  • Multitaskingolj kevesebbet! Próbáld meg kiélvezni a reggeli kávézást, ahelyett, hogy máris a hírfolyamot pörgetnéd. Add magadnak ezt a pár percet ajándékba!
  • Maradj otthon péntek este. Süss valami finomat, beszélgess a pároddal vagy hívd át a barátnődet, szóval csinálj valami olyat, aminek semmi köze a közösségi oldalakhoz.
  • Tudatosan építsd be az énidőt, amikor edzhetsz, foglalkozhatsz a hobbiddal, sétálhatsz az erdőben vagy játszhatsz a gyerekkel – telefonnyomogatás nélkül.

 

A JOMO abban is segít, hogy ahelyett, hogy másokhoz hasonítgatnád magad, arra fókuszálj inkább, mit hozhatsz ki többet a saját lehetőségeidből. Minél többször gyakorlod, annál elégedettebb és nyugodtabb leszel. Hiszen a valódi élet nem a virtuális térben zajlik!

 

Bakos Zsuzsi

életmódcoach

Szerezd be valamelyik étrenddel összekötött programunkat és használd 1 évig! 30 és 90 napos étrendet használhatsz 1 éven keresztül, attól függ, melyik tagságunkat választod. 

 

Kattints ide és tudd meg a részleteket!