Regisztrálj67384regisztrált tag
HírekVissza
Kell az izomláz!?!

Az edző minden nap megkérdezi a tanítványát: -„Na, van izomlázad a tegnapi edzéstől?” „Nincs!” -„Persze, hogy nincs, hiszen nem dolgoztál jól.” vagy „-Van!” –„Persze, mert edzetlen vagy!”

Ez mindössze egy vicces párbeszéd egy volt sportoló emlékezéseiből, amely jól érzékelteti: az izomláz egy fontos mutatója is lehet az előző napokon végzett tréningmunkának, sokan még se tudják, rossz-e, szükséges-e és azt, hogy mit kezdjenek vele – nekik szól ez a cikk.

 

Mozgás után az izomban – időeltolódással keletkezett, a mozgástartomány átmeneti csökkenésével járó – éles fájdalom okát régebben az anaerob energianyerés során keletkezett mellékterméknek, a tejsavnak titulálták. Ma már tudjuk, hogy az izmokban keletkezett mikroszakadások – melyekből újraépülve fejlődik a szövet – is okai ennek a sokszor kellemetlen tünetnek. (Egy még újabb elmélet szerint a sejteken belül felszaporodó kalciumionok is ludasok lehetnek).

 

Az izomláz nem sérülés, nem kell félni tőle, mindössze helyén kell kezelni! Főként hosszú edzéskihagyást követően, újfajta/szokatlan sportmozgás vagy a megszokottnál erősebb tréningmunka után jelentkezik, akár már az edzést követő órákban, és akár 2-3 napig is érezhető.

 

Így előzheted meg vagy lehetsz túl rajta könnyebben, okosabban, izmosabban.

 

1. Használd az SMR-hengert, nyújts óvatosan!

 

2. Zuhanyozz hideg vízzel (akár váltott fürdővel) vagy jegeld az érintett területet!

 

3. Mozogj rá könnyed edzésmunkával, vagy egy teljesen más sportmozgással (cross-tréning!)

 

4. Mindig alaposan melegítsd be, fokozatos terhelés mellett eddz, és sose felejts el levezetni!

 

5. Barátkozz meg fejben azzal, hogy az izomláz lehet jó, hiszen megmutatja, miként dolgoztál előző nap (és nem a gyengeség jele!).

 

A fejlődéshez nem kell feltétlen rendszeresen izomlázat érezned, de ne ijedj meg, ha megtapasztalod és változtass az edzésmunkádon, amennyiben már olyan régen élted át utoljára, hogy már csak hírből ismered.